Mengapa setelah berzikir, solat atau berdoa hati belum tenang?
Sedangkan Allah telah menetapkan dalam Al Quran bahawa dengan mengingati Allah
hati akan menjadi tenang? Khususnya ketika menghadapi ujian rumah tangga
mengapa hati kita masih resah, kacau dan galau walaupun sudah berbuih mulut
meluahkan kalimah zikir? Justeru, ramai isteri atau suami mengadu, mengapa hati
mereka tidak tenang walaupun telah berzikir ketika menghadapi krisis, ujian dan
kesusahan dalam hidup berumah tangga?
Mengapa kita belum mendapat ketenangan
sepertimana yang dimiliki oleh pasangan Sayidina Ali dan Siti Fatimah walaupun
kita telah berzikir dengan kalimah 'Subhanallah', 'Alhamdulillah' dan 'Allahu
Akbar',sama seperti yang pernah diamalkan oleh mereka? Apa yang tidak kena
dengan zikir kita? Bukankah kalimahnya sama? Bukankah jumlah atau bilangannya
sama?
Tidak syak lagi kita tidak dapat
menghayati maksud tersirat daripada kalimah-kalimah zikir itu. Berzikir tanpa
menghayati falsafah dan makna tersirat di sebaliknya, umpama burung kakak tua
yang pandai bertutur. Untuk menghayati makna zikir sehingga meresap ke dalam
hati perlukan ilmu, amalan dan latihan. Marilah kita sama-sama kita fahami
apakah kesan atau rasa-rasa yang perlu dirasai oleh hati apabila kita
mengingati Allah (berzikir). Antara rasa-rasa itu ialah:
1.
Rasa kehambaan.
Rasa kehambaan ialah rasa miskin, jahil,
lemah, bersalah, hina dan lain-lain sifat kekurangan seorang manusia apabila
berdepan dengan ujian daripada Tuhannya. Apabila diuji dengan kerenah pasangan,
kekurangan harta, anak-anak sakit dan sebagainya, seorang suami atau isteri
yang memiliki rasa kehambaan akan sedar bahawa semua itu hakikatnya datang
daripada Allah.
Firman Allah:
"Tidak
sekali-kali akan menimpa Kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan
Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka
kepada Allah jualah hendaknya orang yang beriman bertawakal.''
- (Surah At-Taubah 9: 51)."
Bila menyedari hakikat itu, seseorang akan
pasrah dan merasakan bahawa dia wajar diuji. Hatinya berbisik, "Bukankah
aku seorang hamba? Aku sewajarnya akur dengan apa yang berlaku dan tidak
mempersoalkan mengapa aku diuji begini." Hatinya tidak akan
berkata, "kenapa aku, bukan orang lain?"
Menerima hakikat bahawa kita layak diuji akan menyebabkan hati menjadi tenang.
Sebaliknya jika kita 'memberontak', hati akan bertambah kacau. Let
go, let God – maksudnya lepaskan dan pasrahlah kepada Allah.
Apakah tanda-tanda kita memberontak
apabila diuji?
Kata Imam Ghazali rahimahullah,"Cukuplah
seseorang hamba dikatakan sudah 'memberontak' kepada Tuhannya apabila dia
menukar kebiasaan-kebiasaan dalam hidupnya apabila diuji Allah dengan sesuatu
yang tidak disukainya!"
Misalnya, seseorang suami atau isteri itu
tidak mahu lagi untuk makan dan minum secara teratur, tidak menyisir rambut,
tidak berpakaian kemas, tidak mengemaskan rumah atau menjaga anak-anaknya lagi.
Marilah sama-sama kita ingat, apabila
ditimpa ujian, kita diajar untuk mengucapkan kalimah istirja',
"Inna lillah wa inna ilaihi raji'un."
Firman Allah:
"Iaitu orang-orang
yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata sesungguhnya kami milik Allah dan
kepada-Nya kami kembali. - (Surah Al-Baqarah 2:156)
Kalimah ini mengingatkan kita agar kembali
merasakan erti kehambaan. Bahawa kita adalah milik Allah dan kepada-Nya kita
akan dikembalikan. Kita layak, patut dan mesti diuji kerana kita hamba, bukan
tuan apalagi Tuhan dalam hidup ini. Dengan ini kita akan dapat menurunkan rasa
marah kepada pasangan, anak-anak, mertua atau sesiapa sahaja anggota keluarga
kita. Ya, mereka berbuat demikian atas izin Allah jua.
2.
Rasa bertuhan.
Rasa kehambaan yang serba lemah, itu mesti
di imbangi oleh rasa bertuhan. Apabila kita rasa lemah, timbul pergantungan
kepada Yang Maha Kuat. Apabila kita rasa kurang, timbul pengharapan kepada Yang
Maha Sempurna. Apabila kita dihimpit kesedihan semakin kuat rasa pergantungan,
pengharapan, permintaan kita kepada Allah. Mungkin selama ini kita terlalu
bergantung kepada suami, isteri atau anak-anak.
Jika rasa kehambaan menyebabkan kita
takut, hina dan lemah. Sebaliknya rasa bertuhan akan menimbulkan rasa sabar,
tenang dan berani menghadapi apa jua masalah dalam rumah tangga. Seorang suami
yang paling kuat menghadapi ujian dalam hidup ialah suami yang merasa lemah di
sisi Allah. Ketika itu ujian walau bagaimana berat sekalipun akan mampu
dihadapi kerana merasakan Allah akan membantunya.
Firman Allah:
"Janganlah engkau
berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita.''- (Surah Taubah 9:40)
Rasa bertuhan inilah yang menyebabkan para
nabi dan rasul sanggup berdepan dengan kerenah isteri mereka. Nabi Luth, Nabi
Ayub, Nabi Nuh misalnya, mampu menghadapi ujian yang paling kritikal dalam
rumah tangga mereka. Doa adalah senjata mereka manakala solat dan sabar menjadi
wasilah mendapat pertolongan Allah.
Firman Allah:
"Dan pintalah
pertolongan dengan sabar dan mengerjakan solat.''-(Surah al-Baqarah 2:45
Dalam apa jua keadaan,positif mahupun
negatif, hati suami atau isteri tetap tenang.
Firman Allah:
"Dialah
Tuhan yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang yang beriman, supaya
keimanan mereka makin bertambah daripada keimanan yang telah ada. Kepunyaan
Allah tentang langit dan bumi, dan Allah itu Maha Tahu dan Bijaksana.''-
(Surah al-Fath 48:4)
Apabila hati tenang, berlakulah keadaan
yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya yang dilaporkan oleh Sa'ad
bin Abi Waqqas: "Aku hairan dengan orang beriman,
sekiranya dia mendapat kebaikan, maka dia akan memuji Allah dan bersyukur, dan
sekiranya dia mendapat musibah dia akan memuji Allah dan bersabar. Dan setiap
mukmin diganjari dalam setiap urusannya sehingalah diberi pahala pada setiap
suapan makan yang diangkat ke mulut isterinya."
3.
Memahami maksud takdir Allah
Mana mungkin kita dapat mengelakkan
daripada diuji kerana itu adalah takdir Allah SWT. Yang mampu kita buat
hanyalah meningkatkan tahap kebergantungan kita kepada Allah di samping
berusaha sedaya upaya menyelesaikan masalah itu. Ungkapan yang terkenal: We
can't direct the wind but we can adjust our sail –
kita tidak mampu mengawal arah tiupan angin, kita hanya mampu mengawal kemudi
pelayaran kita.
Kemudi dalam bahtera rumah tangga kita
ialah hati. Hati yang bersifat berbolak-balik (terutamanya apabila diuji) hanya
akan tenang apabila kita meyakini sifat kasih sayang, keampunan dan sifat
pemurah-Nya tetap bersama kita sewaktu diuji. Dalam apa jua takdir yang
ditimpakan-Nya ke atas kita adalah bermaksud baik sekalipun kelihatan buruk.
Walaupun kadang-kala kita belum nampak kebaikannya,percayalah kebaikannya pasti
ada.
Tidak salah untuk kita menyelesaikan
masalah yang menimpa (bahkan kita dituntut untuk berbuat demikian), namun jika
masalah itu tidak juga dapat diselesaikan, bersangka baiklah kepada Allah,
berdasarkan
Firman Allah:
"Boleh
jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu
suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah
Yang Mengetahui sedang kamu tidak mengetahuinya.- (Surah Al-Baqarah 2:
216)"
Siapa tidak inginkan keharmonian, kasih
sayang dan kemakmuran dalam berumah-tangga. Namun jika setelah berusaha sedaya
upaya, krisis masih berlaku jua, maka bersangka baiklah dengan Tuhan. Mungkin
itu caranya untuk kita mendapat pahala sabar. Begitu juga kalau kita
ditakdirkan kita kesempitan belanja, maka berusahalah untuk menambah
pendapatan, kerana itulah maksud Allah mentakdirkan begitu. Ya, dalam apa jua
takdir Allah, hati kita dipimpin untuk memahami apa maksud Allah di sebalik
takdir itu.
Dengan ini kita tidak akan merungut, stres
dan tertekan. Hayatilah kata-apa yang ditulis oleh Ibnu Atoillah ini: "Untuk
meringankan kepedihan bala yang menimpa, hendak dikenal bahawa Allah-lah yang
menurunkan bala itu. Dan yakinlah bahawa keputusan (takdir) Allah itu akan
memberikan yang terbaik."
Jagalah rumah tangga kita dengan
sebaik-baiknya. Carilah jalan damai sehabis daya. Namun ingatlah jika badai
terus melanda, ingatlah itu sudah maktub (tertulis). Jangan rosakkan hati kita
dengan kalimah "kalau" atau "jika". Hayati sabda Rasulullah
saw ini: "Oleh itu, hendaklah engkau
bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta
hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan
dan malas. Dan jika engkau ditimpa sesuatu, maka janganlah engkau berkata:
"Kalau aku lakukan anu anu, tentulah akan terjadi anu anu, tetapi katalah:
"Allah telah takdirkan dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia
lakukan,' kerana perkataan 'kalau' itu membuka jalan kepada hasutan
syaitan." (Hadis riwayat Muslim)
4.
Mendapat hikmah apabila diuji.
Hikmah adalah suatu kebijaksanaan mendapat
kebaikan di sebalik satu keburukan. Hikmah dikurniakan sebagai hadiah paling
besar dengan satu ujian. Hikmah hanya dapat ditempa oleh mehnah – didikan
langsung daripada Allah melalui ujian-ujian-Nya. Daripada Abd al-Rahman bin
Azhar bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Perumpamaan
orang yang beriman apabila ditimpa sakit atau demam, bagai besi yang dimasukkan
ke dalam api, lalu hilanglah karatnya (tahi besi) dan tinggallah yang baik
sahaja."
Jika tidak diuji, bagaimana hamba yang
taat itu hendak mendapat pahala sabar, syukur, reda, pemaaf, qanaah daripada
Tuhan? Maka dengan ujian bentuk inilah para suami atau isteri meraih
sebanyak-banyaknya pahala dan keredhaan Allah. Rumah tangga adalah medan
'perjuangan' melawan nafsu marah, putus asa, buruk sangka, dendam dan lain-lain
sifat mazmumah yang mungkin timbul hasil interaksi dan komunikasi antara suami
isteri, ibu-bapa dengan anak-anak, mertua dengan menantu.
Pendek kata, bagi orang beriman, ujian
bukanlah sesuatu yang negatif kerana Allah sentiasa mempunyai maksud-maksud
yang baik di sebaliknya. Justeru, hayatilah kata-kata hikmah ini:
"Allah melapangkan bagimu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan, dan
Allah menyempitkan bagimu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan
Allah melepaskan engkau dari keduanya supaya engkau tidak bergantung kepada
sesuatu selain Allah."
Ya, inilah empat rasa yang sewajarnya ada
ketika kita berzikir sewaktu mengharungi ujian dalam berumah-tangga. Bawalah
hati kita berehat.Rehat sebenar ada di dalam zikir. Dan zikir yang paling besar
adalah solat. Oleh kerana itulah Rasulullah saw sering menyuruh Bilal supaya
azan dengan katanya yang membujuk, "Rehatkan kami
dengan solat wahai Bilal!"
- Dipetik daripada Artikel iluvislam.com
Isn, 19 Dis
2011 14:46 | Pahrol Mohamad Juoi | fazwar
No comments:
Post a Comment